Avgifter

Abonnent och därmed kund är den som är lagfaren ägare till fastigheten. Det är alltså fastighetsägaren som är betalningsansvarig för VA- och avfallsavgifterna, även om bostaden är uthyrd.

Avgifter Vatten och avlopp

För att täcka nödvändiga kostnader för den allmänna VA-anläggningen i Sigtuna kommun ska ägare av fastigheter betala avgifter enligt gällande taxa.

VA-taxan

VA-taxa som gäller från och med 2024-01-01 finns längre ner på sidan. Taxan har höjts på grund av nödvändiga ökade kostnader för drift, underhåll och investeringar i VA-anläggningen och för att upprätthålla god kvalitet och ökade miljökrav.

Anläggningsavgifter

Anläggningsavgifterna (engångsavgifter) ska täcka kostnaden för att ansluta en fastighet till den allmänna vatten- och avloppsanläggningen. Här tas hänsyn till både den nytta som en fastighet har av att vara ansluten till den allmänna VA-anläggningen och de investeringskostnader som anslutningen medför.

I samband med om- och tillbyggnation kan förändringar på fastigheten inträffa som kan leda till skyldighet att betala tillkommande VA-anläggningsavgifter, t.ex. vid byggnation av gäststuga.

Hur stor är anläggningsavgiften?

Anläggningsavgiften för en villa med en tomt på 800 kvm är 285 185 kr inklusive moms.

En beräkningsmall för anläggningsavgift finns längre ner på sidan.

Brukningsavgifter, periodiska avgifter

En liter vatten kostar i genomsnitt cirka 4,2 öre. För det priset får du dricksvatten med hög kvalitet levererat till din tappkran och blir av med avloppsvattnet (både hushållsavloppet och dagvatten från gator och fastigheter) och får det omhändertaget och renat på ett miljöriktigt sätt.

Avgiften ska täcka kostnaderna för att producera och leverera dricksvatten, omhänderta och rena avloppsvatten inklusive dagvatten från fastigheter och gator samt underhåll av ledningsnätet.

Avgiften betalas fortlöpande. Brukningsavgiften innehåller två fasta och en rörlig avgift. De fasta avgifterna baseras på vattenmätarstorlek och tomtytans storlek. Den rörliga avgiften beror på förbrukad vattenmängd. Man kan få en reduktion på tomtyteavgiften om fastigheten själv tar hand om sitt dagvatten (regn, snö, dräneringsvatten) på tomtmarken med t. ex. stenkista. Vissa fastigheter kan ha större mätare än nödvändigt installerade och vi vill upplysa om att det då kan vara möjligt att byta ut denna mot en (eller flera parallellkopplade) mindre mätare och på så sätt få en lägre fast avgift. Detta gäller inte för villahushåll då de redan har den minsta mätaren.

Hur stor är årsavgiften?

För ett villahushåll med en tomtyta på 800 kvadratmeter som förbrukar 150 kubikmeter vatten är årskostnaden 6 483 kr inklusive moms.

Avgifter avfall

Fastighetsägare och tomträttsinnehavare inom kommunen är skyldiga att anmäla hämtning av avfall till Sigtuna Vatten & Renhållning AB.

Avfallstaxa 2024

Kommunfullmäktige har beslutat om ny avfallstaxa som börjar gälla 1 januari 2024.

Ny avfallstaxa har tagits fram i första hand för att anpassa taxan till aktuella kostnader och förändringar i lagstiftning som berör avfallstaxan. Beslutade ändringar är i korthet:

  • Nya tjänster för insamling av förpackningar och returpapper från flerbostadshus eftersom insamling blir ett kommunalt ansvar.
  • Ny frivilligt abonnemang med tömning av fyrfackskärl Kärl 1 varje vecka sommartid under vecka 26-35 för att tömma matavfall veckovis. Detta efter synpunkter i utförd enkät om avfallshantering.
  • Höjning av grundavgifter för samtliga kunder samt avgift för trädgårdsavfall, grovavfall, elavfall, viktavgifter för restavfall och grovavfall samt tömningsavgifter för slam och fett till följd av höjda entreprenadpriser.
  • Höjd avgift för felsortering i container, underjordsbehållare och andra stora behållare.

Avfallstaxan gäller för fastighetsägare, villor, fritidshus, flerbostadshus och verksamheter. Den är uppdelad i en fast grundavgift och en rörlig kostnad. Grundavgiften varierar beroende på vilken typ av fastighet du bor i. I grundavgiften ingår övergripande administrativa kostnader samt kostnader för återvinningscentralen och hantering av farligt avfall. Den rörliga avgiften beror bland annat på hur ofta och hur mycket avfall som hämtas och där ingår kostnader för insamling, transport och behandling av avfall samt kostnader för sopkärl.

Villahushåll

Villor räknas till kategorin ”småhus”, det vill säga hushåll som är permanentbostäder och har en egen faktura. Villahushåll har från och med hösten 2020 fått fyrfackskärl. För dig som har lite avfall finns möjlighet att dela kärl med en fastighetsinnehavare som bor i närområdet. Varje fastighetsinnehavare betalar då varsin grundavgift och delar på abonnemangsavgiften. Blanketten “dela fyrfackskärl” hittar du i självservice.

Om ditt hushåll har mycket avfall kan du beställa någon av våra olika tilläggstjänster. Blanketten “tilläggstjänst extrakärl” hittar du i självservice.

Fritidshus

Hämtning för fritidshus sker under vecka 16 till och med vecka 41. Då fritidshussäsongen är under en begränsad period och därmed har färre hämtningar påverkar det grundavgift och hämtningsavgiften jämfört med villahushåll.

En- och tvåfamiljshus med gemensam behållare

Grundavgiften debiteras per hushåll.

Flerfamiljshus

Grundavgiften debiteras per hushåll. Flerfamiljshus kan beroende på antal hyresgäster påverka sin avfallstaxa genom att minska mängder restavfall till exempel sortera ut mer matavfall, eller starta upp ut sortering av förpackningar och tidningar/returpapper. Sigtuna Vatten och Avfall kan hjälpa med rådgivning om dimensionering, kontakta vår kundtjänst. Det är alltid fastighetsägarens ansvar att ställa iordning ett utrymme eller en plats som gör det möjligt att sortera avfall. Senast 31 december 2026 ska alla sortera ut förpackningar.

Verksamheter

Verksamheter kan också minska kostnader genom att sortera ut matavfall och förpackningar från restavfall. Förpackningar lämnas över till en entreprenör på den fria marknaden. Verksamhetsavfall ska också lämnas till fria marknaden.