Nyheter och Tips om vatten- och avfall
Du kanske inte tycker att EU påverkar dig och din vardag i nån större mening. Tänk om. Följ med in i soprummet där politikerna i Bryssel bestämt hur det ska se ut.

Att spola länge i kranen för att få kallt vatten drar många liter i onödan. Genom att ha en karaff i kylskåpet har du alltid tillgång till kallt, gott kranvatten. #hållbarvattenanvändning
Vänligen notera att det är väldigt halt på återvinningscentralen just nu. Vi sandar området regelbundet, men var uppmärksam på att det kan vara halt ändå. Var försiktig och ta det lugnt när du besöker oss.
Tack på förhand och välkommen!
Just nu är det mycket snö och halt ute på vägarna. På grund av detta ligger vår entreprenör efter i sophämtningen, men arbetar för att försöka komma ikapp.
Så här kan du kan hjälpa oss att förenkla soptömningen när det är snöigt och isigt ute.
- Skotta och sanda där chauffören ska dra kärlet.
- Se till att kärlet är fritt från snö och is vid hämtningstillfället
- Placera gärna kärlet med handtaget i dragriktningen vilket underlättar för chauffören som ska dra kärlet i vinterväglag
- Låt blött matavfall rinna av innan det läggs i matavfallspåsen för att undvika fastfrysning. Fryser påsarna fast kan våra chaufförer inte tömma kärlet ordentligt.
Så gör du om ditt kärl inte blivit tömt:
- Om ditt kärl inte har blivit tömt för att vägen inte är framkomlig på grund av halka eller utebliven snöröjning – låt det stå framme. Chauffören kommer tillbaka dagen efter och tömmer kärlet, förutsatt att det har blivit sandat/plogat så chauffören kan komma fram. Är framkomligheten inte åtgärdad till dagen efter så krävs en beställning av extratömning för att få avfallet hämtat, till en extra kostnad.
- Tänk på att du själv är ansvarig för att kärlet står fritt från snövall och att det är skottat och sandat runt kärlet. Är det inte åtgärdat så krävs en beställning av extratömning för att få avfallet hämtat, till en extra kostnad.
Tack för visad förståelse!


El och andra resurser behövs för att producera vårt fantastiska dricksvatten. Genom att spara på vattnet sparar du också el. #hållbarvattenanvändning
Från och med den 1 december har du som invånare möjlighet att lämna dina föremål som du vill skänka bort i samband med dina besök på återvinningscentralen.
Du har möjlighet att lämna in prylar från hemmet, kläder, textilier och byggmaterial. Ge dina saker ett förlängt liv!
Välkommen till Voltgatan 27, Arlandastad.

En tvättmaskin drar ungefär 50 liter vatten vid en enda tvätt, oavsett om den är full eller halv. Genom att tvätta smart sparar du på vattnet. #hållbarvattenanvändning
Din pant kan rädda liv!
Skänk din pant till Musikhjälpen – Ingen ska behöva dö av hunger.
När du pantar hos oss på återvinningscentralen på Voltgatan i Pantamera Express kan du fram till den 17 december skänka dina pantpengar till Musikhjälpen.
Det är bara att panta dina förpackningar och sedan donera via knappen på pantmaskinens skärm.
Tack för att du pantar 💚
Det råder just nu störningar hos Tele2 vilket eventuellt kan påverka möjligheten att ringa in till oss. Om du har abonnemang via Tele2 eller Comviq kan det vara problem med att ringa samtal. Det gäller samtliga mobilabonnemang både privata och företag över hela Sverige.
Om du upplever problem med att ringa in till oss kan du kontakta kontaktcenter via e-post: kontaktcenter@sigtuna.se eller via kontaktcenters chattfunktion:
https://www.sigtuna.se/kontakta-oss.html
Vid brådskande ärenden kontakta oss via info@sigtunavatten.se.
Sigtuna Vatten & Renhållning upplever störningar och kan därför ha problem att kontakta kunder via telefon.
Nu pågår SCB:s årliga medborgarundersökning där du får möjlighet att tycka till om hur det är att leva och bo i Sigtuna kommun. Bland annat får du svara på frågor som:
• Hämtningen av hushållsavfall.
• Utbudet av platser för förpackningsåtervinning och återvinningscentraler.
• Kommunens arbete för att säkerställa tillgången till dricksvatten.
Missa inte chansen att påverka.
Du hittar mer information om medborgarundersökningen på Sigtuna kommuns webbplats.
Förseningar i soptömningen
Publicerat 2022-02-22
Just nu har vi ett väderomslag som gör att en del vägar och hämtställen är mycket hala.
Det hala väglaget som råder just nu kan göra att vår entreprenör för soptömningen har svårt att tömma ditt avfall i tid. Om du inte får tömt på rätt dag ber vi dig att låta kärlet stå framme tills det blir tömt. Underlätta gärna genom att sanda fram till och vid kärlen.
Tack för din hjälp!
I händelse av driftstörning på grund av pandemin
Publicerat 2022-02-02
Återvinningscentralen, Voltgatan
På grund av rådande smittspridning, kan det hända att våra öppettider ändras med kort varsel. Kontrollera gärna aktuella tider innan du besöker oss. Inför ditt besök, tänk gärna på att:
- Kontrollera aktuella öppettider
- Besök oss gärna på vardagar
- Hålla avstånd till personal och andra besökare
- Stanna hemma vid symtom
Hushållsavfall
Det kan hända att tömning av Era kärl blir försenad. Eventuell driftstörning meddelas via vår avfallsapp samt här på hemsidan.
Vi tackar för din förståelse!
Sista dagen för att boka kostnadsfri julgranshämtning
Publicerat 2022-01-14
För att boka kostnadsfri julgranshämtning måste du göra din beställning före kl. 00.00 14/1.
- Logga in via Mina Sidor med kund- och personnummer (OBS! BankId-inloggningen är för närvarande ur funktion)
- Väj Beställning hämtning av julgran i listan över alla e-tjänster
- Välj det abonnemang som dyker upp i rutan, något annat alternativ finns inte
- Skriv valfritt tecken i Övrigt-rutan i sista steget
OBS! bokningar efter kl. 00.00 den 14/1 går inte att genomföra på Mina Sidor utan tas emot via e-post eller telefon mot en avgift på 450 kr/gran
Trevlig helg!
Önskar vi på
Sigtuna Vatten & Renhållning AB
Boka kostnadsfri hämtning av din julgran senast 14 januari 2022
Publicerat 2022-01-10
Har du en julgran som inte överstiger 2,5 meter och vill bli av med den?
Boka kostnadsfri hämtning av din julgran via vår E-tjänst under Självservice och Mina Sidor.
(Vi har för närvarande problem med Bank-ID, vänligen använd ditt kundnummer som du finner på din faktura vid inloggning på Mina Sidor)
För boende i bostadsrättföreningar är det endast styrelsen som kan beställa hämtning av julgran. Hämtning sker då på ett gemensamt hämtställe.
- Ställ ut granen utan belysning och pynt senast kl. 06:00 måndag den 17 januari. Max 1,5 meter från där sopbilen stannar vid ordinarie hämtning.
- Se till att granen inte blockerar för ordinarie sophämtning, kan blåsa iväg eller på annat sätt blir en trafikfara.
- Hämtning sker någon dag under v. 3-4 (17-28 januari) av vår entreprenör Ohlssons AB. Entreprenören kör på arbetsorder, om julgranen inte är utställd i tid läggs en avvikelse i ordersystemet.
- Plastgran tas inte emot, den kan lämnas in gratis på ÅVC Voltgatan.
- Granar med belysning och/eller pynt lämnas kvar.
Beställningar efter den 14 januari kan inte göras via Mina Sidor utan tas emot per telefon eller e-post mot en avgift på 450 kr/styck.
God Jul och Gott Nytt År
Många förpackningar inför och under jul och nyår?
Publicerat 2021-12-20
Under storhelger såsom jul och nyår vet vi av erfarenhet att avfallet ökar, särskilt förpackningar ökar markant. Du som har fyrfackskärl sorterar olika typer av förpackningar direkt vid din fastighet. Du som bor i lägenhet sorterar ditt avfall i miljörum eller på en återvinningsstation.
Om du är osäker på hur du ska sortera så finns en sorteringsguide i vår Avfallsapp, där kan du också hitta vägbeskrivning till närmsta återvinningsstation.
Så här kan du skapa mer plats när du sorterar
- Platta ihop och vik dina pappersförpackningar
- Använda gamla brödpåsar eller fryspåsar att lägga mjukplast i så att den komprimeras.
- Metallburkar kan öppnas i botten och tryckas ihop.
- Lägg mindre burkar i större burkar.
God Jul!
Önskar vi på Sigtuna Vatten & Renhållning AB
Länkar:
Ladda ner vår app
FTI
Nya öppettider på vår ÅVC från 3 januari 2022
Publicerat 2021-12-15
Från och med den 3 januari 2022 så blir de nya öppettiderna på vardagar:
Måndag – torsdag kl. 10:00-18:00
Beslutet till detta grundar sig i den besöksstatistik som vi följt över tid och därmed sett att antal besökare efter kl. 18 på vardagar är minimalt.
Helgens öppettider förblir oförändrade:
Fredag – söndag 09:00-17:00
Just nu har vi ett väderomslag som gör en del av kommunens vägar och hämtställen mycket hala. Detta kan medföra försening i sop- och slamhämtningen. Vi ber därför er som har möjlighet att sanda ordentligt.
Publicerat 2021-12-14
Det hala väglaget som råder just nu kan göra att vår entreprenör för sop- och slamhämtningen har svårt att hämta ditt avfall. Om du inte får sophämtning på rätt dag ber vi dig att låta kärlet stå framme tills det blir tömt. Underlätta gärna genom att sanda rejält fram till och vid kärlen.
Tack för din hjälp!
Ett år med fyrfackskärl- så har det första året gått
Publicerat 2021-12-08
Hösten 2020 införde Håbo, Knivsta, Sigtuna och Upplands-Bro kommun ett nytt insamlingssystem för avfall. Villa- och fritidshushåll i kommunerna fick fyrfackskärl. Tillsammans har vi hjälpts åt att spara på jordens resurser.
- Utsorterat matavfall har ökat med cirka 600 ton per år. Av matavfallet produceras biogas som används som bränsle till bland annat våra sopbilar. Denna ökning kan personbil 155 000 mil eller en sopbil 28 000 mil.
- Restavfallet (den vanliga soppåsen) har minskat med 1 800 ton per år eftersom vi har blivit bättre på att sortera ut förpackningar som tidigare låg i restavfallet. En minskning på hela 50 procent. 1 800 ton restavfall är lika mycket som om vi skulle lägga soppåsar med innehåll hela vägen från Sigtuna till Oskarshamn.
- Mängden utsorterade förpackningar och tidningar/returpapper har ökat med upp till 1 200 ton per år. Vi har sparat 645 träd genom att återvinna tidningar/returpapper.
Så här tar vi hand om ditt utsorterade avfall
- Om du har fyrfackskärl tömmer vår entreprenör Ohlssons kärlen med
anpassade sopbilar som har fyra fack så att materialen hålls åtskilda hela vägen. - Nya produkter tillverkas av allt insamlat material, oavsett om du
sorterar i fyrfackskärl, vid återvinningsstationerna eller miljörum. De
nya produkterna kommer tillbaka till hushållen genom konsumtion. - Matavfall behandlas och i processen bildas biogas och biogödsel.
- Tidningar skickas till pappersbruk i Sverige och Norra Europa, materialet används till att producera nya pappersprodukter.
- Färgat glas och ofärgat glas hålls åtskilt och återvinns av Svensk Glasåtervinning. De används sedan till att producera nya glasprodukter.
- Metall-, plast- och pappersförpackningar återvinns genom att det tillverkas nya produkter av materialen.
- Restavfallet behandlas genom förbränning. I processen produceras
el och värme. Värmen distribueras sedan som fjärrvärme, askan som blir kvar vid förbränning behandlas och ur askan återvinns salter och
metaller.
Du har väl inte missat att ladda ner vår avfallsapp?
Tack för att du sorterar!
Arbete med arbetsmiljö
Publicerat 2021-12-06
Sigtuna kommun samarbetar kontinuerligt med avfallsentreprenören Ohlssons AB gällande arbetsmiljö och framkomlighet.
Nu har det gått ett år sedan det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl infördes. Under året som gått har vi arbetat med arbetsmiljön för chaufförerna. Det har visat sig att vissa justeringar kan behöva göras hos några fastigheter, bland annat gällande placering av kärlen vid tömning.
Detta innebär att du som boende kan få en ”hängare” på ditt kärl där vi ber dig om hjälp att till exempel vända ditt kärl med draghandtaget utåt på tömningsdagen.
Här kan du läsa mer om placering av fyrfackskärlen
Tack för din hjälp!
Med vänlig hälsning
Sigtuna Vatten & Renhållning AB och Ohlssons AB
Vintertips för en smidig sophämtning
Publicerat 2021-12-03
Du kan hjälpa oss med att förenkla sophämtningen. Det viktigaste är att se till att vägen till kärlet är framkomlig, skottad och halkbekämpad.
Tänk på att:
- Skotta och sanda där chauffören ska dra kärlet
- Se till att kärlet är fritt från snö och is vid hämtningstillfället
- Placera gärna kärlet med draghandtaget i dragriktningen vilket underlättar för chauffören som ska dra kärlet i vinterväglag
- Låta blött matavfall rinna av innan det läggs i matavfallspåsen för att undvika fastfrysning. Fryser påsarna fast kan våra chaufförer inte tömma kärlet ordentligt. Var noga med att hacka loss påsar som frusit fast och ta gärna en titt innan tömningsdags så slipper du ha kvar några påsar efter tömning.
- Om ditt kärl inte har blivit tömt på grund av halka eller andra skäl – låt det stå framme. Chauffören kommer tillbaka dagen efter och tömmer kärlet förutsatt att det har blivit sandat/plogat så chauffören kan komma fram. Är det inte åtgärdat så krävs en beställning av extratömning för att få avfallet hämtat, till en extra kostnad.
Här kommer några tips så att dina matavfallspåsar inte fryser fast i kärlen!
Publicerat 2021-12-03
- Hushållspapper. Lägg hushållspapper i botten på din matavfallspåse, det absorberar vätska och håller påsen torrare.
- Återanvänd en tidning (eller äggkartong) och lägg den i botten av ditt kärl för matavfall.
- Byt påse ofta. Genom att byta påse ofta håller den sig relativt torr. Låt matavfallet rinna av innan du placerar det i matavfallspåsen.
- Ställ matavfallspåsen utomhus. Ställ ut ditt matavfall, till exempel i en hink så att innehållet fryser innan du slänger det i kärlet för matavfall. En fryst påse fastnar inte lika lätt i kärlet.
- Låt det rinna av. Låt kaffesump, potatisskal och annat blött material rinna av ordentligt innan du lägger det i påsen. Om ditt matavfall är väldigt blött kan du ta dubbla matavfallspåsar.
Fryser påsarna fast kan våra chaufförer inte tömma kärlet ordentligt. Var noga med att hacka loss påsar som frusit fast, genom att till exempel stöta ett kvastskaft eller liknande verktyg mot dem innan tömning.
Osäker på hur du ska sortera ditt avfall?
Ladda gärna ner vår avfallsapp. Där hittar du en digital sorteringsguide och kan enkelt söka på olika avfallsslag och hur de ska sorteras. Tipsa gärna vänner, bekanta eller kollegor om att appen finns.
Minska risken för dålig lukt och kryp i dina sopkärl
Publicerat 2021-06-18
Under de varma sommarmånaderna är risken för dålig lukt och småkryp i dina kärl större. Den främsta orsaken är fukt och blött matavfall. Här får du tips som minskar lukt och kryp.
Tips för hantering i köket
- Låt blöta matrester, till exempel kaffe- och tesump, rinna av ordentligt i diskhon innan du slänger dem i matavfallspåsen.
- Lägg använt ofärgat hushållspapper i botten av matavfallspåsen, det suger upp fukt.
- Skölj av illaluktande matrester så som fiskrens, räk- och kräftskal i kallt vatten eller linda in dem i hushållspapper innan du slänger dem. Lägg renset i väl förslutna matavfallspåsar. Du kan även lägga fiskrens i en ren matavfallspåse i frysen fram till tömningsdagen.
- Fyll inte din matavfallspåse över den streckade linjen på insidan av påsen.
- Släng matavfallspåsen minst var tredje dag, även om den inte är full.
- Skölj ur/diska dina förpackningar till exempel yoghurtburken och låt dem torka innan du lägger ut dem i kärlet.
Vid problem med flugor och andra kryp
- Vik ihop påsen ordentligt så att matrester inte trillar ut.
- Spreja ättika* på locket, i kärlet och på botten av kärlet för att motverka flugor.
Tips för hantering av kärlen
- Tänk på att inte fylla dina kärl så att locket glappar. Då lockas fåglar och andra skadedjur till kärlet.
- Spola ur dina kärl då och då för att undvika dålig lukt och eventuella fluglarver och flugor. Du kan spreja med ättika för att få bort lukt och bakterier.
- Om du har möjlighet, placera dina kärl i skuggan.
Så gör du egen och miljövänligt rengöringsmedel
- 2 dl vatten
- 1 skvätt såpa
- 1 dl ättikssprit 12 %
Ett år med ÅVC på Voltgatan
Publicerat 2021-06-10
Återvinningscentralen, ÅVC, på Voltgatan har varit igång i ett år. Varje vecka besöks centralen av i snitt 2 200 besökare. Utökade öppettider, bredare körfält och bättre flöden är några av förbättringarna jämfört med tidigare.